Statut Polskiego Towarzystwa Podologiczno Podiatrycznego Tekst jednolity
Po zebraniu walnym 26.11.2023 r. podstawa prawna :
Ustawa z dn. 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r., Nr 79,poz. 855 z późn. zm.)
Ustawa z dn. 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.)
Rozdział I
Nazwa, teren działalności, siedziba i charakter prawny
§1
Stowarzyszenie nosi nazwę Polskie Towarzystwo Podologiczne, w skrócie PTP i zwane jest w dalszej części niniejszego statutu Towarzystwem.
§2
- Polskie Towarzystwo Podologiczne jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych i posiada osobowość prawną.
- Czas trwania działania Towarzystwa nie jest ograniczony.
§3
Towarzystwo jest stowarzyszeniem zarejestrowanym, działającym na podstawie obowiązujących przepisów prawa o stowarzyszeniach i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
§4
Nazwa Towarzystwa jest prawnie zastrzeżona.
§5
- Terenem działalności Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
- Siedzibą władz Towarzystwa jest miasto Warszawa.
- Dla realizacji celów statutowych Towarzystwo może prowadzić działania poza granicami kraju na terenie innych państw, z poszanowaniem tamtejszego prawa.
§6
- Towarzystwo opiera swoją działalność na pracy społecznej członków.
- Towarzystwo do przeprowadzenia spraw Towarzystwa może zatrudniać pracowników ustalając dla nich odpowiednie wynagrodzenie.
- Zarząd Główny Towarzystwa do realizacji zadań może utworzyć biuro.
- Koszty działalności biura pokrywa Towarzystwo.
- Pracowników biura zatrudnia Zarząd Towarzystwa.
- Szczegółowe zasady działania biura określa regulamin uchwalony przez Zarząd Towarzystwa.
§7
- Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą, na ogólnych zasadach określonych w odrębnych przepisach.
- Dochód z takiej działalności służy realizacji celów statutowych Towarzystwa i nie może być przeznaczony do podziału pomiędzy jego członków.
§8
Towarzystwo używa odznak i pieczęci z godłem i nazwą Towarzystwa, które ustala Zarząd zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§9
Towarzystwo może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym celu działania.
Rozdział II
Cele i sposoby działania
§ 10
Celem Towarzystwa jest:
- Podejmowanie działań na rzecz rozwoju podologii w Polsce.
- Integracja środowisk związanych z leczeniem i profilaktyką chorób stóp.
- Podejmowanie inicjatyw zmierzających do prawnego uregulowania zawodu podologa w Polsce.
- Podejmowanie działao związanych z kształceniem przed- i podyplomowym dla lekarzy i pielęgniarek z zakresu podiatrii.
- Podejmowanie działań związanych z kształceniem lub dokształcaniem w zakresie profilaktyki i leczenia chorób stóp wśród pracowników systemu ochrony zdrowia.
- Podejmowanie działań związanych z kształceniem lub dokształcaniem w zakresie profilaktyki chorób stóp na kierunkach związanych z kosmetyką i kosmetologią.
- Podejmowanie działań związanych z poprawą jakości życia i standardów opieki medycznej osób chorych na cukrzycę w zakresie profilaktyki i leczenia stopy cukrzycowej, w szczególności mające na celu zapobieganie niepełnosprawności związanych z amputacją kończyn dolnych osób chorych na cukrzycę.
- Wzmacnianie potencjału zdrowia i świadomości prozdrowotnej polskiego społeczeństwa, w szczególności z zagrożeń wynikających z dysfunkcji stóp.
§ 11
Towarzystwo realizuje swoje cele poprzez:
- Współpraca z instytucjami krajowymi i międzynarodowymi działającymi na rzecz ochrony zdrowia i placówkami naukowymi, organizacjami samorządowymi i organami administracji paostwowej w zakresie realizacji celów Towarzystwa.
- Opracowanie i wdrażanie standardów profilaktyki i leczenia chorób stóp.
- Organizację zjazdów, konferencji krajowych i międzynarodowych, spotkań naukowych i seminariów promujących cele Towarzystwa.
- Prowadzenie działalności wydawniczej, gromadzenie i rozpowszechnianie materiałów szkoleniowych i literatury naukowej z dziedziny podologii.
- Organizację szkoleń, kursów i innych form kształcenia.
- Prowadzenie kampanii społecznych związanych z działalnością Towarzystwa.
- Pozyskiwanie funduszy w kraju i za granicą na prowadzenie działalności.
- Pozyskiwanie firm wspierających działania statutowe Towarzystwa.
- Inicjowanie, promowanie i wspieranie pracy naukowo-badawczej z zakresu podologii i dziedzin pokrewnych.
- Udział w zjazdach naukowych i szkoleniowych w kraju i za granicą.
- Opiniowanie i dokonywanie ekspertyz materiałów, środków, sprzętu oraz prac w dziedzinie podologii.
- Inne formy działalności.
§12
- Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji celów statutowych.
- Prowadzona przez Towarzystwo działalność gospodarcza może służyć wyłącznie realizacji statutowych celów Towarzystwa.
- Towarzystwo w oparciu o przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie prowadzi działalność pożytku publicznego.
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 13
- Członkami Towarzystwa mogą byd osoby fizyczne i prawne, z zastrzeżeniem ust. 2 poniżej.
- Osoba prawna może byd jedynie członkiem wspierającym Towarzystwo.
- Członkiem Towarzystwa może być cudzoziemiec nie mający miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej.
§ 14
Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
- Członków zwyczajnych,
- Członków wspierających,
- Członków honorowych.
§ 15
- Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawiona praw publicznych, zajmująca się leczeniem i profilaktyką chorób stóp bądź deklarująca czynny udział w realizacji celów Towarzystwa.
- Status członka zwyczajnego otrzymuje osoba wymieniona w pkt. 1 w drodze uchwały Zarządu Towarzystwa, na podstawie pisemnej deklaracji oraz wpłaceniu wpisowego i składki rocznej.
- Członkowie-założyciele Towarzystwa stają się członkami zwyczajnymi z momentem założenia Towarzystwa.
§ 16
- Członek zwyczajny ma prawo do:
- uczestniczenia w zgromadzeniach i zebraniach Towarzystwa z głosem stanowiącym,
- czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Towarzystwa,
- zgłaszania opinii i wniosków we wszystkich sprawach Towarzystwa pod adresem władz Towarzystwa,
- udziału w działalności Towarzystwa zgodnie z uchwałami Zarządu i regulaminami,
- uzyskania pomocy Towarzystwa w pracach realizowanych zgodnie z postanowieniami statutu, a w szczególności w zakresie prowadzenia działalności naukowej i publicystycznej,
- korzystania ze wszystkich innych możliwości działania jakie stwarza swoim członkom Towarzystwo.
- Zasady uzyskiwania pomocy, o których mowa w ust. 5 oraz zasady korzystania z innych możliwości działania, o których mowa w ust. 6 określone są w regulaminach wewnętrznych Towarzystwach.
§ 17
Członek zwyczajny obowiązany jest do:
- Przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa,
- Regularnego opłacania składek i innych świadczeń na rzecz Towarzystwa,
- Aktywnego udziału w realizacji celów statutowych Towarzystwa,
- Uczestniczyć w Walnym Zebraniu.
§ 18
- Członkiem wspierającym może być osoba zainteresowana działalnością Towarzystwa, która zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową lub rzeczową i złożyć deklarację członkowską.
- Osoba prawna działa w Towarzystwie przez swojego przedstawiciela.
§ 19
Członkowie wspierający mają te same prawa i obowiązki (wskazane w § 17 i 18) co członkowie zwyczajni za wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Towarzystwa.
§ 20
Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje w drodze uchwały Zarząd, na podstawie pisemnej deklaracji.
§ 21
- Członkiem Honorowym może zostać osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w realizacji celów Towarzystwa lub w inny szczególny sposób zasłużyła się dla Towarzystwa
- Nadanie godności Członka Honorowego następuje decyzją Walnego Zebrania Członków na wniosek Zarządu.
§ 22
- Członkowie honorowi mają te same prawa i obowiązki (wskazane w § 13) co członkowie zwyczajni za wyjątkiem obowiązku opłacania składek członkowskich.
- Członkowie honorowi Towarzystwa mają prawo wolnego wstępu na wszystkie imprezy organizowane przez Towarzystwo.
§ 23
Członkostwo w Towarzystwie ustaje na skutek:
- Dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Towarzystwa, zgłoszonej na piśmie Zarządowi, po uprzednim uregulowaniu wszelkich zobowiązać odnośnie Towarzystwa,
- Śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego,
- Skreślenia z listy członków z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązać, przez okres przekraczający 12 miesięcy pomimo pisemnego upomnienia,
- Utraty praw publicznych w wyniku prawomocnego wyroku sądu,
- Wykluczenia przez Zarząd Towarzystwa w drodze uchwały:
- za działalność sprzeczną ze statutem Towarzystwa,
- za działalność sprzeczną z uchwałami Towarzystwa,
- za naruszenie regulaminów Towarzystwa,
- w wypadku popełnienia czynu niegodnego członka Towarzystwa.
§ 24
O skreśleniu członka Zarząd Główny informuje, członka oraz Walne Zebranie Towarzystwa.
§ 25
Do czasu rozpatrzenia odwołania członek jest zawieszony w prawach i obowiązkach. § 26
Członek honorowy może zostać odwołany na takich samych zasadach jak członek zwyczajny.
§ 27
Członek, który z własnej woli wystąpił z Towarzystwa lub został skreślony z powodu niepłacenia składek ma prawo do ponownego wstąpienia na ogólnych zasadach pod warunkiem uregulowania zaległości za czas przynależności do Towarzystwa.
§ 28
Od uchwały Zarządu w przedmiocie wykluczenia z Towarzystwa albo skreślenia z listy członków przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od dnia otrzymania uchwały wraz z uzasadnieniem i pouczeniem o możliwościach odwołania się. Uchwała Walnego Zebrania Członków jest ostateczna.
§ 29
Do osób, którym odmówiono prawa członkostwa stosuje się odpowiednio zasady określone w §30.
Rozdział IV
Władze Towarzystwa
§ 30
Władzami naczelnymi Towarzystwa są:
- Walne Zebranie Członków,
- Zarząd Główny,
- Główna Komisja Rewizyjna.
§ 31
Kadencja wszystkich władz wybieralnych do Towarzystwa trwa 5 lat i kończy się z chwilą wyboru nowych władz Towarzystwa.
§ 32
- Wybór do wszystkich władz wybieralnych odbywa się w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów obecnych członków Walnego Zebrania Członków.
- Członek zwyczajny będący kandydatem do władz Towarzystwa nie może pełnić funkcji we władzach innego stowarzyszenia, którego cele są zbliżone lub zbieżne do zadań niniejszego Towarzystwa lub sprzeczne z jego celami.
§ 33
- Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Towarzystwa.
- W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:
- z głosem stanowiącym — członkowie zwyczajni i honorowi,
- z głosem doradczym — członkowie wspierający i zaproszeni goście.
- Walne Zebranie Członków może byd zwyczajne lub nadzwyczajne.
§ 34
- Zwyczajne Walne Zebranie Członków może być:
- sprawozdawcze, które odbywa się raz do roku,
- sprawozdawcze — wyborcze, które odbywa się co pięć lat.
- Zwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje wg uchwalonego przez siebie porządku obrad.
- O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad Walnego Zebrania Zarząd Główny zawiadamia członków Towarzystwa, co najmniej na 30 dni przed terminem Walnego Zebrania.
§ 35
Walne Zebranie członków Towarzystwa jest władne do podejmowania uchwał w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w pierwszym terminie przy obecności co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania, w drugim wyznaczonym w tym samym dniu, 30 minut później niż pierwszy termin bez względu na ilość osób uprawnionych do głosowania — zwykłą większością głosów. Dotyczy to również uchwał o zmianie Statutu i rozwiązania Towarzystwa.
§ 36
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd Główny:
- z własnej inicjatywy,
- na żądanie Głównej Komisji Rewizyjnej,
- na pisemny wniosek 1/3 członków zwyczajnych Towarzystwa z podaniem porządku Walnego Zebrania.
- O miejscu, terminie i proponowanym porządku obrad Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków, Zarząd Główny powiadamia członków, co najmniej na 30 dni przed terminem zebrania. Zawiadomienie powinno zawierać termin zebrania, miejsce oraz porządek obrad.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie powinno się odbyć w ciągu 30 dni, lecz nie później niż 60 dni od daty złożenia wniosku do zarządu.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie obraduje tylko nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 37
Do kompetencji Walnego Zebrania w szczególności należy:
- Uchwalenie statutu i jego zmian,
- Wybór i odwoływanie członków władz Towarzystwa,
- Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań działalności władz Towarzystwa,
- Nadawanie godności członka honorowego,
- Rozpatrywanie odwołań od uchwał zarządu w sprawach członkowskich,
- Rozpatrywanie wniosków i postulatów przez członków Towarzystwa lub jego władzę,
- Podejmowanie uchwał w innych sprawach wniesionych na obrady nie zastrzeżonych na mocy niniejszego statutu do kompetencji innych władz Towarzystwa,
- Podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa i przeznaczeniu jego majątku,
- Udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi i Komisji Rewizyjnej.
§ 38
- Zarząd Główny jest naczelną władzą Towarzystwa. Kieruje on całokształtem działalności Towarzystwa, zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków, reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zebraniem Członków.
- Zarząd Główny liczy od trzech do pięciu członków.
- Członkiem Zarządu może być osoba, która zajmuje się handlem materiałami i sprzętem wykorzystywanym w podologii.
- W skład zarządu wchodzą: Prezes, Wice Prezes do spraw kontaktów z zagranicą, Wice Prezes do spraw finansowych oraz 2 członków Zarządu.
- Posiedzenia Zarządu Głównego odbywają się nie rzadziej niż dwa razy w roku.
- W przypadku zmniejszenia się liczby pochodzących z wyboru członków Zarządu w trakcie trwania kadencji, władzom tym przysługuje prawo kooptacji spośród członków Stowarzyszenia. Jednak nie więcej niż 1/3 członków Zarządu może być dokooptowana bez wyborów. Dokooptowany członek Zarządu pełni swoją funkcję do czasu zwołania najbliższego Walnego Zebrania.
§ 39
- Uchwały Zarządu Głównego Towarzystwa, podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków (kworum), chyba, że statut stanowi inaczej.
- Jeżeli liczba członków Zarządu jest parzysta a w głosowaniu nie osiągnięto większości głosów dla żadnej opcji głos decydujący ma Prezes Zarządu.
§ 40
Walne Zebranie członków może odwołać członka zarządu większością 2/3 liczby głosów.
§ 41
Do zakresu działania Zarządu Głównego należy:
- Realizacja uchwał Walnego Zebrania Członków,
- Realizacja celów Towarzystwa,
- Reprezentowanie Towarzystwa,
- Zwoływanie Walnych Zebrania członków,
- Opracowanie i uchwalanie regulaminów wewnętrznych Towarzystwa zgodnie z przepisami szczegółowymi Statutu i zatwierdzanie tych, które nie są zastrzeżone do właściwości zgromadzenia walnego Zebrania,
- Podejmowanie uchwał w sprawach przyjmowania i wykluczania członków,
- Prowadzenie dokumentacji członkowskiej,
- Opracowywanie i składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków,
- Opracowywanie rocznych planów pracy, preliminarzy dochodów i wydatków, sprawozdań finansowych i sprawozdań z działalności statutowej,
- Ustalanie wysokości składek członkowskich,
- Uchwalanie budżetu,
- Sprawowanie zarządu nad majątkiem Towarzystwa,
- Podejmowanie decyzji dotyczących zwalniania i zatrudniania pracowników,
- Podejmowanie uchwał o przystąpieniu Towarzystwa do stowarzyszeń i organizacji zagranicznych i krajowych.
§ 42
- Główna Komisja Rewizyjna jest organem Towarzystwa powołanym do sprawowania kontroli nad jego działalnością.
- Główna Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków.
- W przypadku zmniejszenia się liczby pochodzących z wyboru członków władz w trakcie trwania kadencji, władzom tym przysługuje prawo kooptacji spośród członków Stowarzyszenia. Jednak nie więcej niż 1/3 członków Komisji Rewizyjnej może być dokooptowana bez wyborów. Dokooptowany członek Komisji Rewizyjnej pełni swoją funkcję do czasu zwołania najbliższego Walnego Zebrania.
§ 43
Do zakresu działania Głównej Komisji Rewizyjnej należy:
- Kontrolowanie całokształtu działalności Towarzystwa,
- Występowanie do Zarządu Głównego z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli,
- Prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w razie stwierdzenia niewywiązywania się przez Zarząd Główny z jego statutowych obowiązków, a także prawo żądania zwołania posiedzenia Zarządu,
- Zwołanie Walnego Zebrania Członków, w razie nie zwołania go przez Zarząd Główny w terminie ustalonym statutem,
- Składanie na Walnym Zebraniu Członków wniosków o udzielenie (lub odmowę udzielenia) absolutorium naczelnym władzom Towarzystwa,
- Składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków.
§ 44
- Członkowie Głównej Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Towarzystwa.
- Główna Komisja Rewizyjna działa na podstawie regulaminu uchwalonego przez Zarząd Towarzystwa.
- Główna Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od członków i władz Towarzystwa wszystkich szczebli złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.
§ 45
Uchwały Głównej Komisji Rewizyjnej, podejmowane są w głosowaniu jawnym, bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej 2/3 ogólnej liczby uprawnionych członków (kworum), chyba, że statut stanowi inaczej. Na podstawie uchwały pełnego składu Główna Komisja Rewizyjna może podejmować uchwały w głosowaniu tajnym.
Rozdział V Majątek i fundusze
§ 46
Majątek Towarzystwa stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
§ 47
- Źródłami powstania majątku Towarzystwa są:
- wpływy ze składek członkowskich,
- darowizny, subwencje, dotacje, spadki, zapisy i innego rodzaju przysporzenia majątkowe poczynione na rzecz Towarzystwa,
- prawa majątkowe oraz pożyczki i dochody z tych praw,
- dochody ze zbiórek, aukcji, przetargów organizowanych przez lub na rzecz Towarzystwa,
- odsetki bankowe i inne przychody kapitału,
- wpływy z działalności statutowej Towarzystwa (dochodów z własnej działalności gospodarczej, dochody z majątku Towarzystwa),
- dochody z rzeczy ruchomych i nieruchomości,
- inne wpływy i dochody,
- Składka członkowska opłacana jest na rok kalendarzowy,
- Składka członkowska powinna wpłynąć do kasy Towarzystwa do 31 marca danego roku kalendarzowego,
- Nowy członek Towarzystwa opłaca składkę za rok kalendarzowy w chwili zapisania się do Towarzystwa. Wpłata składki jest warunkiem wpisu na listę członków Towarzystwa,
- Składki członkowskie nie podlegają zwrotowi,
- Towarzystwo prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- W przypadku powołania Towarzystwa do dziedziczenia, Zarząd może złożyć oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku znacznie przewyższa długi spadkowe,
- Członkowie Towarzystwa nie mogą być wynagradzani za wykonywanie swoich obowiązków ani też nie uczestniczą w zyskach,
- Członkowie, o których mowa w ust. 8 mogą ubiegać się o zwrot kosztów własnych, (np. koszty dojazdu) związanych w wykonywaniem zadań statutowych na rzecz Towarzystwa oraz wynagradzania osób pozostających w stosunku pracy z Towarzystwem a także członków będących ekspertami i doradcami.
- Do składania oświadczeń woli w imieniu Towarzystwa, w tym w przedmiocie praw i obowiązków majątkowych, uprawnionych jest dwóch członków Zarządu działających łącznie, w tym Prezes i jeden z członków Zarządu.
Rozdział VI
Zmiana statutu i rozwiązanie Towarzystwa
§ 48
- Uchwalenie statutu lub jego zmiana oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa przez Walne Zebranie Członków wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
- Uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa i przeznaczeniu pozostałego majątku podejmuje Walne Zebranie Członków większością 2/3 liczby głosów.
- Likwidatorami Towarzystwa są członkowie jego Zarządu.
- Obowiązki likwidatora oraz sposób likwidacji określa ustawa Prawo o stowarzyszeniach.
- W sprawach nie uregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie przepisy odpowiedniej ustawy.
- W sprawach dotyczących rozwiązania i likwidacji Towarzystwa, nie uregulowanych w statucie, mają odpowiednie zastosowanie przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r.
Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79 poz. 855 z późniejszymi zmianami). Polskie Towarzystwo Podologiczne